Christian Krognes i føringen på Nürburgring i sin BMW M4 GT3.

Christian Krognes har satt nok en banerekord på Nürburgring Nordschleife:

– Politisk sett er dette et mareritt

Få, om noen andre, kjører raskere enn norske Christian Krognes rundt verdens lengste racerbane. Men nye rekorder skaper også en ny bismak.

Publisert

RACING: Sist helg ble årets NLS-serie avsluttet, det tyske langdistansemesterskapet i baneracing som kjøres kun på Nürburgring Nordschleife over ni løp gjennom sesongen. Faktisk var det blant annet to nordmenn, Oskar Sandberg og Sindre Setsaas, som stakk av med sammenlagtseieren denne sesongen, men en nordmann som har klart dette før dem er Christian Krognes fra 2012.

RACING: Sist helg ble årets NLS-serie avsluttet, det tyske langdistansemesterskapet i baneracing som kjøres kun på Nürburgring Nordschleife over ni løp gjennom sesongen. Faktisk var det blant annet to nordmenn, Oskar Sandberg og Sindre Setsaas, som stakk av med sammenlagtseieren denne sesongen, men en nordmann som har klart dette før dem er Christian Krognes fra 2012.

Hamar-mannen har vært en trofast BMW-fører for Walkenhorst Motorsport siden 2016, og opp igjennom har han både hatt og utfordret de stadige nye banerekordene som er blitt satt. Og selv om Krognes beviselig har vist seg å ha et tempo på nivå med verdens beste GT-førere, ikke minst spesielt på Nordsløyfa, så er han selv en såkalt gratis-fører som kun har dette som en hobby og ellers livnærer seg på en helt vanlig administrativ jobb hjemme i Norge.

7:49,5

Men sist helg var kontorstolen atter en gang byttet ut med bøttestolen, og atter en gang satte Krognes ny banerekord på NLS-sløyfa, som er to tredjedeler av Grand Prix-banen i tillegg til hele Nordsløyfa.

Denne rekorden ble også satt i løpet, hvilket betyr at den står seg ut som en offisiell rekord. Men den skal også ha slått tidligere kvalifiseringstider rundt banen. Rekorden lyder på syv minutter, 49 sekunder og fem tideler på en bane som måler 24,4 kilometer, altså snaue 2,5 mil. Det tilsvarer en gjennomsittsfart på over 186,7 kilometer i timen

– Denne tror jeg kommer til å sitte en stund. I hvert fall som offisiell rekord. På kvalifisering har den raskeste tiden hittil vært 7:50,7, så det var litt gøy å bryte 50-tallet i selve løpet. Forholdene var ekstremt bra, sier Christian Krognes til Parc Fermé.

Christian Krognes.

Men det er med en liten bismak han innehar en rekord som potensielt kan bli stående i lang tid. GT3-bilene, som er toppklassen i dette mesterskapet og de raskeste løpsbilene som er tillatt å bruke på denne banen, har stadig brutt barrierer - med påfølgende begrensninger. Justeringen av ytelse, den såkalte «balance of performance» (BoP), er av den svært strenge og begrensede sorten i dette mesterskapet, av sikkerhetsmessige hensyn.

– Politisk sett er dette et mareritt, tror jeg. FIA Har vært veldig forsiktige med å gi godkjennelse for GT3 på grunn av hastigheten de siste årene. Så vi får se hva de ser nå, sier Krognes.

– Strengere BoP er ikke nok?

– Jo, men vi er allerede maks på vekt. Så det må gjøres noe med effekten i så fall. Og da blir vi mye tregere enn GT4 rett fram. Så ja, en vanskelig balanse. For da er det også et spørsmål om det er verdt å kjøre GT3 for teamene, når det egentlig er GT3,7. For uten GT3 så er nok helprofesjonell racing på Norsløyfa historie, sier 32-åringen.

Strikken strekkes for hvert år

Når Parc Fermé denne uken slipper den ny podkast-episode av «Av med hjelmen», så er det GT3-kollega Dennis Olsen som er gjest. Han har også mange løp og sterke rundetider bak seg på Nordsløyfa under NLS-løpene.

Selv merker Olsen at strikken stadig strekkes blant toppførerne, noe han også tenker bidro til at han kjørte hakket over evne i det siste løpet og endte med en saftig krasj - hans andre på Nordsløyfa denne sesongen.

– Jeg har prøvd å tenke litt på det, men det er vanskelig å si. På «Ringen» tøyer man grensene mer og mer. Før kikket man ikke på data når man kjørte der ute. Nå ser vi data på hver eneste sing for å optimalisere, og oppsettet blir mer og mer ekstremt, sier Dennis Olsen i podkasten.

– Kjører man for «safe» på Ringen, så taper man mye tid. Men man skal ikke bare være safe med seg sjøl, men du skal være på og attakkere. Du skal ikke tape for mye tid, og du skal være smart, men du vet aldri hva den andre bilen kommer til å gjøre, sier Olsen.

Dennis Olsen, her fra podkast-opptaket til denne ukens episode av «Av med hjelmen», produsert og levert av Parc Fermé

Parc Fermé er kjent med at enkelte kretser i de lavere klassene ikke liker utviklingen med tempoet fra GT3-bilene, og det har skjedd jevnt og trutt opp igjennom at det har vært heftige krasjer mellom bilene i toppklassen og i de lavere klassene som følge av den store trafikken ute på banen.

Det er også derfor Krognes frykter det kan bli nye diskusjoner nå som han har satt nok en banerekord og kommet seg under den magiske 50-grensa på syv-tallet.

Tar utviklingen med knusende ro

Parc Fermé har henvendt seg til NLS-mesterskapet for å høre hvorvidt de er bekymret over den økte farta og hvorvidt team og utøvere i lavere klasser har grunn til å være bekymret over utviklingen på tempoet ute på Nordsløyfa.

De mener utøvere i samtlige klasser enn så lenge skal kunne ta det med ro, og at førere og team fra GT3 enn så lenge ikke skal frykte for sin egen framtid.

– Det er ingen spesiell opphopning av ulykker mellom biler fra større og mindre klasser. Så lenge man klarer å samarbeide ute på banen, så er heller ikke dette noe problem. Med tanke på hvor mange biler som deltar, så har vi ingen spesiell høy frekvens av uhell i mesterskapet, sier pressesjef i NLS, Patrik Koziolek, til Parc Fermé.

Han mener også at det er andre elementer å se på enn BoP-justeringene med tanke på den økende takten av nye banerekorder.

– De raskere rundetidene skyldes ikke BoP, snarere tvert imot handler det om at banen hele tiden fornyes og at dekkene stadig videreutvikles. Det er ikke slik at saksen utvider seg, men forholdet mellom stort og smått endrer seg fordi alle klasser drar nytte av både banen og dekkene, sier Koziolek, og understreker at de som mesterskapsansvarlig ikke styrer BoP-politikken.

– Det er den tekniske kommisjonen rundt ADAC North Rhine som har ansvaret for «The Special Regulations», sier han.

Krognes kjørte forøvrig inn til en tredjeplass totalt i løpet, men som vanlig var han ikke eneste nordmann på plass. Walkenhorst-kollega Anders Buchardt ble sendt ned på kort varsel og bidro til en syvendeplass totalt i løpet.

Ellers ble det som vanlig klasseseier til Sandberg og Setsaas, sammen med teamkollega Daniel Zils, og med det har de gått gjennom sesongen fullstendig ubeseiret. Det helnorske teamet Møller Bil Motorsport har også satt inn en sluttoffensiv denne sesongen og ble nummer to i TCR-klassen, men i den såkalte Nimex Team Trophy stakk de like gjerne av med sammenlagtseieren.

Powered by Labrador CMS