Steve Røkland og Raymond Braaten fra starten på SS4 under Sigdalsrally.

Steve har satset 14 sesonger i tohjulsdrift – derfor blir han fortsatt motivert av en R2-bil

– Om jeg aldri får muligheten til å kjøre R5, OK - så får jeg ikke det. Men hadde i hvert fall ikke fått muligheten hvis jeg hadde gitt meg.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Steve Røkland går på nok en sesong i R2-klassen, eller klassen for nyere tohjulsdrevne rallybiler. En klasse han har fem NM-gull i (2011, 2014, 2016, 2020 og 2021), hvor tempoet hans er på en helt annen planet i norsk målestokk og således et tempo som har vist seg å være sterkt også i utlandet.

RALLY: Steve Røkland går på nok en sesong i R2-klassen, eller klassen for nyere tohjulsdrevne rallybiler. En klasse han har fem NM-gull i (2011, 2014, 2016, 2020 og 2021), hvor tempoet hans er på en helt annen planet i norsk målestokk og således et tempo som har vist seg å være sterkt også i utlandet.

Men utenlandsdrømmen er lagt bort for godt. I år blir Røkland 30 år, han har hus, samboer og en sønn på snart tre år. Mer kan en egentlig ikke ønske seg.

Bortsett fra å få til en full satsing i toppklassen i norsk rally.

Røkland er ikke lenger en ung tenåringsstjerne med de samme store internasjonale prognosene, men i stedet en som til tross for sin relativt unge alder har kjørt mer enn 125 rallyløp og begynner å nærme seg veteranstatus i forhold.

Sigdalsrally - nyere 2WD

1) Steve Røkland, Peugeot, 52:51,2
2) Sindre Backe, Ford, +3:47,3
3) Tom Vidar Belgen, Peugeot, +4:41,7
4) Herman Lie-Nilsen, Peuegeot: +4:57,7
5) Morten Storsveen, Renault, +8:43,1

Imponerte i R5-debuten i NM

Likevel er det noe som mangler for ham; nettopp å kunne satse i norsk rallysports toppklasse.

– Jeg har prøvd ganske hardt, jeg. Men det er jo så klart vanskelig. Det handler enten om å få tak i en bil, om ikke annet få tak i flere sponsorer, sier Steve Røkland til Parc Fermé, og sikter til mellomsesongens innsats for å se om det er en mulighet til å ta et steg opp i satsing.

Han fikk en smakebit på R5 i NM-runden på Bjørkelangen i 2020, hvor han kjørte inn til både etappeseier og ikke minst en imponerende tredjeplass totalt, kun halvsekundet på kilometeren i snitt bak totalvinner Frank Tore Larsen. Der tok han en kostnad og en risiko han per i dag ikke kan gjøre over en hel sesong.

For halvannet år senere står han fortsett på startlisten med en R2-bil. Samme bilen han har brukt helt siden 2014, så med andre ord går han på sin niende sesong med sin trofaste og bunnsolide Peugeot 208 R2.

Og med sitt ubestridte topptempo er det gjerne en «saying» at NM-gullet allerede er servert til Røkland i det hele tatt før sesongen har startet, selv om det ikke skal være til forkleinelse for resten av R2-feltet.

Holder motivasjonen gående

For det er hersker liten tvil om at Røkland har vært en av tidenest beste førere i Norge med tohjulsdrift, selv om det alltid vil være rangert hakket bak å være best i firehjulsdrift.

– I min situasjon er det sikkert mange som ikke hadde giddet mer, sier Røkland, når han tenker tilbake på sin hittil 13 år lange rallykarriere, kun satsende med forhjulsdrift.

– Hva gir deg motivasjonen til å fortsette i samme klasse år etter år?

– Nei, altså. Det er jo gøy med rally uansett hva slags bil man kjører. Men det er jo det med å få en sjanse i en R5-bil som motiverer meg aller mest.

– Så grunnen til at du kjører er kun for å holde liv i R5-drømmen?

– Om jeg aldri skulle få den muligheten, OK - så får jeg ikke det. Men jeg hadde i hvert fall ikke fått muligheten hvis jeg i stedet hadde gitt meg, sier 29-åringen.

Steve Røkland sikret oppskriftmessig klasseseier for nyere tohjulsdrevne biler i Sigdalsrally. Men det var ikke gitt at det skulle bli sånn.

Kan få tøff kamp om NM-tittelen

Når dét er sagt, at Røkland er å regne som en av tidenes beste norske rallyførere med tohjulsdrift, så kan 2022 likevel være en sesong han kan oppleve en real gullkamp. Årsaken til det heter Ola Jr. Nore.

Under Sigdalsrally denne helgen, så var det Nore som tok føringen og på mange måter kjørte ifra rutinerte Røkland. Nore kommer fra en heller mislykket EM-satsing i 2021 og har ikke helt spikret hva han gjør denne sesongen, men viste i sin Opel Adam R2 at farten fortsatt er til stede.

Nore ledet med 21 sekunder på Røkland før han måtte bryte med tekniske problemer på SS7. Røkland var riktig nok tydelig på at han slet med motoren sin gjennom dagen, men innrømmer like fullt at han ikke er sikker på om han hadde slått Nore dersom han hadde fullført.

Og Røkland ønsker Nore velkommen til en real gullfight denne sesongen.

– Det er bare fint om han er med og kjører full sesong. Det er det. Det hadde vært gøy det, sier han.

Manglet krutt i motoren

NM-åpningen på Sigdal var likevel preget av en Røkland som ikke var helt fornøyd med futten i motoren. Kanskje i overkant å kalle det ordentlige motorproblemer, men han følte at det var noe som ikke stemte. Og det skulle kanskje vise seg å være riktig følelse.

– Jeg sa det til Raymond (Braaten, kartleser, journ. anm.) etter SS2 at det var noe som ikke stemte. Og det var før vi så på tidene. Pappa hadde også fått meldinger fra folk som sier at det ikke var mye krutt i bilen. Men, det er klart - Nore kjører jo fort. Det er ikke til å legge under en stol. Men jeg skulle i alle fall vært nærmere om alt stemte.

Denne bilen, en Peugeot 208 R2, har blitt rattet av Steve Røkland helt siden 2014. Han har foreløpig ikke sett noen grunn til å kvitte seg med den før en R5-satsing kan realiseres.

– Har du avdekket hva som var problemet med motoren?

– Ehh. Den må nok overhales. Det er en godt brukt motor. Den er fortsatt på intervaller og slikt, men jeg får se om det holder med en overhaling eller om jeg trenger en ny motor. Slike ting merker man heller ikke like lett om sommeren ettersom det går tyngre om vinteren, slår Røkland fast.

Vet ikke om han vil satse

Men hva så med denne NM-kampen med Nore, som i utgangspunktet lå an til å vinne klassen med grei margin. Nore har tidligere uttalt at det er «alt eller ingenting» hva gjelder å satse internasjonalt, og ettersom gjennombruddet fortsatt lar vente på seg, så er 21-åringen i tenkeboksen.

For han innrømmer at det er i grenseland hvor mye han ønsker å ofre for rallysatsingen om det kun blir kjøring i Norge.

– Jeg har lyst til å prøve og plage Steve litt. Men det står på lysta til å bruke så mye midler på rally. Det var moro i helga, og synd at motoren gikk til helvete. Så jeg skulle kjørt for å få litt mer futt i R2-klassen, sier Nore til Parc Fermé.

Ola Jr. Nore.
Powered by Labrador CMS