Sverre Isachsen under EM-comebacket på Lånkebanen i sommer.

Sverre jobber mot full EM-sesong i rallycross

Comebacket i sommer ga mersmak for Sverre Isachsen. Nå lukter det full EM-sesong i 2024 for den triple europamesteren.

Publisert

RALLYCROSS: I en innleid Ford Fiesta MK8 fra Frank Valle ble det en syvendeplass etter innledende omganger, semifinalebillett og en femteplass her som plasserte ham til en absolutt hederlig 10. plass under EM-runden på Lånkebanen utenfor Stjørdal.

RALLYCROSS: I en innleid Ford Fiesta MK8 fra Frank Valle ble det en syvendeplass etter innledende omganger, semifinalebillett og en femteplass her som plasserte ham til en absolutt hederlig 10. plass under EM-runden på Lånkebanen utenfor Stjørdal.

Med andre ord et comeback som kunne vært slettes mer ille enn hva det endte med for Sverre Isachsen fra Hokksund. 52-åringen la hjelmen på hylla etter 2016 hvor han avsluttet karrieren som helprofesjonell fabrikkfører for Subaru, og siden holdt han seg unna sporten.

50 prosent sjanse

Fram til i år. Og neste år kan det bli mer, ifølge Drammens Tidende. For det jobbes nemlig med et fullt program for 2024, der finske Betomik Racing Team, som har en Hyundai kjørt av Miko Ikonen, vil kunne legge tilrette for Isachsen.

– Vi vurderer å kjøpe oss en plass der. Det virker veldig bra, men vi må ha et budsjett i boks før avgjørelsen tas. Foreløpig er det 50 prosents sjanse, sier Isachsen til Drammens Tidende, og presiserer at han ikke skal ha «noen drittbil» hvis det skal satses skikkelig.

Han besøkte teamet under EM-finalen på tyske Estering for å bli mer kjent med teamet, og de skal også ha hatt en vellykket test i Höljes - der det forøvrig sist helg ble kjørt RallyX-finale hvor fem-ganger verdensmester Johan Kristoffersson også sikret seg den nordiske tittelen.

– Mangel på profiler

Om han blir medaljekandidat eller ei, Isachsen antar at han har noe å bidra med til sporten han selv satte store farger på for over et tiår siden.

– Det er mangel på profiler, og det trengs en halvgammel gærning som meg, uttrykke 52-åringen, som overfor Parc Fermé i sommer også føler at rallycrossen hadde begynt å bevege seg i feil retning i hans øyne.

Samtidig var det en periode han selv holdt seg unna sporten. Pendlingen til og fra USA ble til slutt for mye av det gode, selv om han levde lukrativt liv som godt betalt racerbilsjåfør.

– Jeg ble møkk lei alt som heter motorsport, og så ikke billøp det første året. Det er først de siste årene at lysten er kommet tilbake, sa han til avisen før comebacket.

Powered by Labrador CMS