Her går det galt for Dennis Hauger. Lekk merke til hans venstre framhjul, der muttertrekkeren fortsatt sitter fast i senterbolten.

Dekktabben kostet teamet dyrt - bokstavelig talt

Prema må bla opp intet mindre enn 10.000 kroner for at de ikke klarte å feste venstre forhjul på Dennis Haugers bil.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Selv om farten til Dennis Hauger åpenbart var konkurransedyktig gjennom hovedløpet søndag ettermiddag, så ble denne prestasjonen overskygget av en gigatabbe av dimensjoner fra hans pitcrew som spolerte en solid poengplass i det som kunne blitt en syvende-, åttende- eller niendeplass mest sannsynlig.

Da sikkerhetsbilen kom ut sent i løpet benyttet de muligheten for et såkalt «billig pitstopp», ettersom tidstapet er vesentlig lavere når farten er sakket ute på banen. Hauger hadde også et gap på flere sekunder til konkurrentene slik at de tenkte de kunne ta seg råd til dette stoppet for å sikre seg med gode dekk i de siste og avgjørende rundene.

Men ekstra pitstopp medfører alltids en ekstra risiko fordi flere mennesker involvert gjør at sjansen for menneskelig feil også øker. Og det skjedde nettopp for Hauger, påfallende nok i likhet med flere andre konkurrenter gjennom løpet hvor de ikke fikk på det siste hjulet.

Hauger fikk grønt lys, som er et signal som sendes fra teamets «lollipopp-mann» (gammelt uttrykk for person som fysisk sendte bilene ut av pitboksen, journ.anm), men det viste seg at venstre framhjul ikke var festet skikkelig. Muttertrekkeren satt fortsatt på i det Hauger slapp clutchen og kjørte avgårde. Hjulet seilte så sin egen sjø nedover pitlane mens Hauger satt hjelpesløst tilbake.

Dette defineres som en såkalt «unsafe release», og denne måten å gjennomføre et pitstopp på er også noe FIA slår hardt ned på. For nå er det ilagt en bot 1000 euro, altså 10.000 kroner, som teamet står ansvarlig for å fullbyrde.

– Etter å ha vurdert saken grundig, har juryen vurdert det dithen at lollipop-mannen slapp bilen før venstre framhjul var festet skikkelig, noe som førte til at hjulet løsnet fra bilen og rullet over pitlane. Dommerne var enige om at teamet var eneansvarlig for å frigjøre bil 1 i en usikker tilstand. Fordi bil 1 trakk seg umiddelbart fra løpet, bestemte juryen seg for å ilegge laget en bot på 1000 euro, heter det i kjennelsen fra FIA-dommerne.

Powered by Labrador CMS