Siden 2022 er det bygd ti elektriske rallycrossbiler til verdensmesterskapet. To av bilene har brent opp, og resten av feltet er satt i bero til man finner det trygt å starte opp bilene igjen. Nå kommer forslaget som FIA egentlig hadde for tre år tilbake. Kan dagens elbiler samkjøres med eksisterende Supercars-biler for å sikre et større startfelt i VM?

Derfor ønsker teamsjefen at Supercars får kjøre i VM sammen med elbilene

Rallycross-VM ligger nede med brukket rygg. Igjen. For å redde mesterskapet på kort sikt, må den gamle Supercars-klassen få kjøre med VM-status sammen med elbilene, mener teamsjefen for de regjerende verdensmesterne.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: – Det er lett å være etterpåklok, men med fasit i hånd tenker jeg at vi kanskje var litt optimistiske da vi tok beslutningen å kjøre helelektrisk.

RALLYCROSS: – Det er lett å være etterpåklok, men med fasit i hånd tenker jeg at vi kanskje var litt optimistiske da vi tok beslutningen å kjøre helelektrisk.

Det sier teamsjef i KMS, Tommy Kristoffersson, til Parc Fermé. KMS er teamet som er regjerende verdensmestere, har fem ganger verdensmester Johan Kristoffersson (sønn av Tommy, journ.anm.) på laget, og hvor også Ole Christian Veiby er fast VM-fører som eneste nordmann. Selv har de konstruert en Volkswagen basert på R5-karosseriet som er utviklet for rally.

To måneder er gått siden den svært dramatiske brannen på Lydden Hill. Begge bilene til Special One Racing, to moderne utgaver av en klassisk Lancia Delta, brant til grunnen sammen med teamets fasiliteter. Det beskrives som et under at ingen ble skadd eller at liv gikk tapt, men brannen satte en umiddelbar stopp for resten av det elektriske VM-sirkuset i lang tid.

Tommy Kristoffersson, teamsjef for KMS.

Frykter årsaken aldri blir kjent

Siden brannen har ikke en eneste VM-bil med elektrisk drivlinje blitt startet opp og kjørt. Alle biler og tilhørende batteripakker står hos enhetsleverandør Kreisel i Østerrike for undersøkelser. Etter to måneder har de fortsatt ikke funnet årsaken til brannen.

– Jeg er redd vi aldri får vite eksakt hva som har skjedd, og hvorfor det skjedde. Nå må vi bare begynne på null igjen. Min personlige spådom er at alle batteriene må gjennomgås, de må åpnes, man se på hvordan det ser ut, og starte helt på null igjen. Det er bare mine tanker, det er ikke noe jeg er blitt fortalt av de andre, understreker Kristoffersson.

Det som har skjedd da er at karbonfiber er blitt dobbelt så dyrt, stål er blitt dyrere, børsen har gått ned, alle sitter stille i båten og gjør ingenting, også brenner det opp to biler i England.

Tommy Kristoffersson.

Selv har Tommy og hans KMS-team nedlagt enorme ressurser i utvikling og drift av de nye elektriske bilene etter at Rallycross-VM ble helelektrisk for et drøyt år siden. Hansen Motorsport og CE Dealer Team, etterfølgeren til finske GRX, er de to andre hovedrolleaktørene sammen med Münnich Motorsport som har én bil. Stemningen hos aktørene var noe helt annet da beslutningene ble tatt og det ble bestemt at man fra 2022 skal ha elbiler på griden.

– Det har oppstått situasjoner vi ikke kunne forutse, som gjorde alt vanskeligere. Først med covid, som kom da bilene skulle bygges. Det ble vanskelig å få tak i deler, det ble forsinkelser, prisene gikk opp og alt ble dyrere. Når vi endelig fikk orden på covid, så kom Putin på at han skulle reise til Ukraina og skyte ned alle som er der. Det som har skjedd da er at karbonfiber er blitt dobbelt så dyrt, stål er blitt dyrere, børsen har gått ned, alle sitter stille i båten og gjør ingenting, også brenner det opp to biler i England. Vi tenkte ikke feil den gang, men forutsetningene vi hadde den gang finnes ikke i dag. Derfor må vi nå snu skuta.

Flere forsinkelser

Nå mener teamsjefen at det er på tide med en selvransakelse, å stikke fingeren i jorda og legge vekk egen prestisje og stolthet for en kortsiktig periode, og erkjenne at de må tenke annerledes enn hva de gjorde da alle var enige om å gå helelektrisk etter FIAs beslutninger før 2020. Hans første ønske er å inkludere de gamle Supercars-bilene sammen med de eksisterende elbilene når de har fått forsikringer om at disse kan kjøre igjen. Forrige generasjons Supercars-biler benyttes fortsatt som europamesterskap under navnet RX1.

Dette for å sikre et optimalt volum for startfeltet. I 2018 kom det første vedtaket fra FIA, om at Rallycross-VM skal elektrifiseres i 2020, før man tidlig bestemte at prosjektet utsettes til tidligst 2021. Uansett klarte ikke den daværende promotoren IMG å få napp hos fabrikantene til å utforme et elektrisk konsept for mesterskapet, og de tre allerede involverte fabrikantene Volkswagen, Audi og Peugeot tok i stedet sine hatter og forlot VM-sirkuset mer eller mindre samtidig.

Vi må holde sporten i live og se hva vi har å kjøre med. Det vil ikke fungere å blande inn RX2e eller å bruke den gamle STARD-løsningen. Det som ligger nærmest å sikre et større startfelt er å få inn «ekte Supercars» på e-drivstoff.

Tommy Kristoffersson.

Ett år etter at FIA konkluderte med et helelektrisk Rallycross-VM, forøvrig etter at den første forsinkelsen fra 2020 til 2021 var et faktum, så bestemte FIAs motorsportforsamling seg for at innkjøringen av elektriske biler skulle skje over minst ett år sammen med forbrenningsbilene - noe den nye promotoren Rallycross Promoter GmbH altså gikk bort fra da de nye bilene fikk sin debut på Lånkebanen i fjor, som en ren elektrisk klasse uten gamle Supercars-biler på flytende drivstoff.

– Forsamlingen har godkjent en revidert retning for elektrifisering av Rallycross-VM i 2021. Det vil være fullt fokus mot dagens private team og bruk av eksisterende Supercars. En gradvis introduksjon vil bestå av en blanding av elmotorer og forbrenningsmotorer i minst ett år (2021). En identisk enhetsmotor og batteripakke vil introduseres for en fireårssyklus, bestående av motorer som yter mellom 530 og 670 hestekrefter, het det fra forsamlingen i 2019.

Supercars på e-drivstoff?

Det er det dette Kristoffersson nå ønsker å få gjeninnført, all den tid han og hans team har lagt ned enormt et titalls millioner kroner i å utvikle moderne, elektriske løpsbiler. Målet har vært å vise fabrikantene at dette er bilsportveien å gå for å satse elektrisk. Per i dag har de ikke lykkes med å få inn én eneste fabrikant.

– Vi er ikke der i dag, og vi kommer ikke dit i 2024 heller. 2024 blir et nytt overlevelsesår. Ingen fabrikanter står utenfor døren nå. Så vi må holde sporten i live og se hva vi har å kjøre med. Det vil ikke fungere å blande inn RX2e eller å bruke den gamle STARD-løsningen. Det som ligger nærmest å sikre et større startfelt er å få inn «ekte Supercars» på e-drivstoff. Med en dyktig sjåfør som for eksempel Anton Marklund, så vil man kunne være med og kjempe om posisjoner, hevder Kristoffersson.

Allerede i 2019 hadde en Supercars-variant på elektrisk drift sett dagens lys og fått vognlisens. Men utviklingen fra østerrikske STARD ble aldri den løsningen som Rallycross-VM til slutt gikk for.

Da elbilene kom i fjor var de noe bak Supercars-bilene på rundetider de første løpene. Deretter har utviklingen gått fort med mer erfaring, kunnskap og tilhørende oppdateringer på de nye bilene.

Et raskt overblikk fra de beste enkeltrundene hittil i årets VM viser forøvrig at de raskeste rundetidene med elbilene, som oftest satt av verdensmester Johan Kristoffersson, er drøye halvsekundet foran raskeste tid med forbrenningsbil fra EM-klassen, som oftest satt av europamester Anton Marklund. Men det er på det rene at toppen i EM absolutt tilhører finalesjiktet i VM, og at førerne nedover på listene står seg relativt jevnt mellom elbilene og forbrenningsbilene.

– Vi måtte få invitert de andre etablerte. Vi har JC Raceteknik med Andreas Bakkerud og Robin Larsson. Vi har flere av Ekström sine Audier der ute. Vi kunne fått inn Marklund, vi kunne fått inn Hansens Yellowsquad med Janis Baumanis og Patrick O'Donovan. Det finnes fire-fem-seks ordentlig gode førere som definitivt ville hevdet seg. Og i stedet for å være 8-10 biler, så kan vi i stedet fylle fire heat med fire biler hver. Spør du fansen, så har du de som fortsatt holder på bensinbilene, og du har fans som liker de nye elbilene.

Tror fortsatt på elektrisk

Kristoffersson, som selv var aktiv i europatoppen på 90-tallet, poengterer flere ganger i intervjuet at dette kun er hans personlige mening uten ytre påvirkninger. Han har ikke spurt andre teamsjefer eller drøftet dette med FIA og promotor. Han ønsker bare å gi uttrykk for hvor han vil at sporten skal på både kort og lang sikt når Parc Fermé tar kontakt primært for å høre hvordan de ligger an med elbilene som nå har vært avslått i to måneder.

Om jeg så måtte kjørt bilene på havregryn, så skulle jeg gjerne gjort det så lenge sponsorene syns det er OK.

Tommy Kristoffersson.

Han tror fortsatt på elektrisk, men innrømmer at man i etterpåklokskapens lys - i tillegg til de uforutsette hendelsene fra det internasjonale verdenssamfunnet - at man har gått for raskt fram med elbilene, til tross for allerede flere års forsinkelser.

– Vi må prøve å se på dette på en edruelig måte. Hvor begynner vi, hvor starter vi, er dette slutten eller hva blir destinasjonen. Det har vært en trøblete vei hit, vi har vært i grøfta og vi er fortsatt i grøfta, men jeg tror fortsatt dette er framtiden hvis vi skal få inn fabrikantene. Men det må mer tid til, da vi har fått større utfordringer enn vi hadde fortjent.

Teamsjef Tommy Kristoffersson holder møte med resten av KMS-teamet på Lydden Hill dagen etter storbrannen som har satt et foreløpig brutalt punktum på Rallycross-VM.

Føler seg misforstått

I sosiale medier har teamsjefen derimot møtt mye motstand, men han har vært aktiv med å besvare tilbakemeldinger og krass kritikk. Der han forsøker å forsvare innførselen av elbiler i rallycrossen, så blir teamsjefens synspunkter ofte sablet ned fra en stor andel av miljøet som fortsatt foretrekker forbrenningsbilene i toppklassen. Brannen på Lydden Hill gjorde det ikke lettere å stå imot kritikken.

Men Arvika-mannen vil presisere at det ikke er den elektriske drivlinjen isolert sett han forsvarer.

– Den største misforståelsen er at mange tror jeg er en stor fan av elbiler. Jeg er først og fremst stor fan av rallycross, og det eneste jeg vil er sportens beste for framtiden. Det er en stor forskjell. Men det var dette som lå på bordet da vi skulle gå i gang. Vi måtte velge mellom elektrisk eller ingenting. Men jeg er ikke noen større el-fan enn noen andre. Vi er alle «petrol heads», og om jeg så måtte kjørt bilene på havregryn, så skulle jeg gjerne gjort det så lenge sponsorene syns det er OK, sier han.

Det viktig å understreke at vi som team allerede er langt framme, mens det er vanskeligere for en annen fabrikant, som må starte på null. La oss si, for eksempel Opel.

Tommy Kristoffersson.

Legger vekk egen prestisje

Forsvaret av den elektriske drivlinjen handler om hvor Kristoffersson står for hans oppfatning av framtidsutsiktene til rallycrossen. Skal det eksistere et toppnivå hvor det bygges nye biler og det innbys til et mesterskap med store profiler, høy nivå og høy prestisje blant førere og team, så er han klar på at signalene fra bilindustrien i dag handler om el. 

– Etter så mange år med nedturer, nå med en brann som kan forbli uoppklart og ingen fabrikanter som har meldt seg. Har ikke toget gått for å få fabrikkene inn i Rallycross-VM?

– Nei, det er ikke for sent. Man må se på alt prestisjeløst. Hvis du legger prestisje i det, så vil du aldri erkjenner feil. Vi må tenke på sportens beste, og der vi står i dag, så må jeg erkjenne at jeg kan sikkert se for meg vel så mye flytende drivtstoff som elektrisk. For vi har ikke fått svarene fra bilindustrien som vi håpet på. Det hadde vært noe annet om vi hadde fått støtten fra Volkswagen, om Hansen hadde fått støtte fra Peugeot og CE DealerTeam fra Hyundai eller Volvo. Der er vi ikke i dag. Ingen får hjelp fra noen fabrikant. Så vi må tenke videre, og det viktigste nå er å tenke på 2024. Jeg har fortsatt tro på elektrisk, men vi er ikke modne nok enda.

Selv om ingen fabrikanter har forpliktet seg til en elektrisk satsing i Rallycross-VM, så vil Kristoffersson påpeke at det etter hans kunnskap er fabrikanter som er villige til å lytte og sitter på gjerdet med en viss nysgjerrighet.

– Det er fem, eller faktisk seks, som er seriøst interesserte. Vi har presentert en pakke for dem som de syns er OK. Det handler om «return of investment». Men vi har kun snakket elektrisk, så framtiden synes fortsatt å være elektrisk. Samtidig er det viktig å understreke at vi som team allerede er langt framme, mens det er vanskeligere for en annen fabrikant, som må starte på null. La oss si, for eksempel Opel. De ville overhodet ikke rukket å være ferdige i 2024. Kanskje de kunne hatt noe til 2025, men det er knapt. Man trenger minst to år fra man bestemmer seg.

Powered by Labrador CMS