Martin Nygård.

Gullmedaljen allerede i boks for Martin – slik har avlysningen påvirket NM-sammendraget

Brått ble Rally Sokndal avlyst, og brått har det endret forutsetningene for årets medaljekandidater i Rally-NM.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Med fem NM-runder unnagjort gjenstod altså Rally Sokndal og Rally Hedmarken etter at Aurskog-Høland Rally ble gjennomført i begynnelsen av juni. Men det blir en ekstra lang sommerferie for de norske rallyførerne som satser i NM.

RALLY: Med fem NM-runder unnagjort gjenstod altså Rally Sokndal og Rally Hedmarken etter at Aurskog-Høland Rally ble gjennomført i begynnelsen av juni. Men det blir en ekstra lang sommerferie for de norske rallyførerne som satser i NM.

I helgen gikk nemlig arrangøren av asfaltrunden Rally Sokndal ut og avlyste NM-runden som skulle blitt kjørt 19. og 20. august. Bakgrunnen for avlysningen har de foreløpig ikke gått ut med, og arrangøren har i skrivende stund ikke besvart Parc Fermés henvendelser.

Men Norges Bilsportforbund har nå bekreftet at det ikke blir noe erstatningsløp for Rally Sokndal. Dermed er det kun én NM-runde som gjenstår, Rally Hedmarken i september, og det gjør også sitt i de fire etablerte norgesmesterskapene.

Trengte to poeng

For vi har allerede en norgesmester. Martin Nygård gjentok bedriften fra 2019 og reiste kjerringa etter krasjen på Bjørkelangen i fjor som spolerte resten av sesongen, og han kan i teorien ikke lenger bli tatt igjen med sine 150 poeng.

Bak ligger Even Moan og Petter Sæves Waskaas poenglikt med 89 poeng. I teorien kunne disse tatt igjen Nygård ved full pott i både løp og Power Stage de to resterende rundene, men det er nå altså ikke fysisk mulig lenger.

– Planen var at jeg trengte to poeng for å bli norgesmester. Så da jeg fikk med meg at løpet var avlyst, så skjønte jeg at det ikke ville gå for dem, sier Martin Nygård til Parc Fermé.

Opplevelsen av å få et NM-gull servert på en PC-skjerm blir naturlig nok ikke den samme som å få det når man passerer et målflagg, men Nygård er likevel stolt over at han nå har tatt karrierens andre NM-gull i rally.

– Jeg syns jo vi har fortjent dette i år. De siste årene har vi opplevd både flaks og uflaks. I år har vi hatt litt mer flaks enn de andre, men jeg syns også vi har vært raskest, slår 27-åringen fast.

Martin Nygård har kjørt denne bilen i fem sesonger, men innser at en R5-drøm er umulig å oppfylle. Derfor har han andre tanker og ambisjoner om veien videre i rallykarrieren.

Nasjonalbil framfor R5-bil

Bilen er allerede lagt ut for salg. Selv om tanken var å fullføre sesongen med den. Men nå som gullet er sikret, så tenker Nygård i nye baner. Han vil ha nye rallyopplevelser etter å ha gjort sitt i fem år med en eldre firehjulstrekker, og man skulle kanskje tro at toppklassen med R5- og Rally2-biler var det naturlige steget.

Men slik fungerer ikke tankegangen til Nygård. Han har ikke behov for å komme seg videre, enkelt og greit fordi han allerede nå skjønner at de ikke har økonomiske forutsetninger til å gå opp et hakk.

– Hadde vi hatt pengene til det, så skille vi reist og handlet en R5-bil i dag. Så det går ikke. Vi er ikke i nærheten. Og når man ikke har råd til å ha det gøy i en slik bil, så er det ikke noe vits i å bruke alt du har på å kjøre 80 prosent gjennom en sesong og være like blakk på slutten av året, sier Kongsvinger-gutten.

Han vil rett og slett tilbake til tohjulsdrift, men nå med trekk på bakhjulene. For Nygård oppleves det ikke som noe steg tilbake å kvitte seg med Subaruen for å kjøre i nasjonal klasse for tohjulsdrevne biler.

– Nå føler jeg at det hadde vært morsomt bare å prøve noe annet. Jeg kommer uansett ikke til å ha råd til en bil som går noe fortere enn Subaruen. Hvor vi er «på stigen» har ikke noe å si for meg. Så betyr det litt at jeg har mange kompiser her på Kongsvinger som også kjører bakhjulstrekk, sier han.

Slik er ståa i de andre klassene

Og apropos Kongsvinger, så er det flere i de traktene som ligger godt an til NM-gull, men som må vente med å strekke armene i været. Årets kanskje største komét, Christian Sagli, leder med 30 poeng på Mats Peter Hvambsahl i klassen for eldre tohjulstrekkere. Men fordi det også er Power Stage i Rally-NM, så kan Hvambsahl i teorien sikre en gullmedalje på Hedmarken dersom Sagli måtte bryte.

En annen sambygding, Steve Røkland, herjer som vanlig i klassen for nyere tohjulsdrevne biler. Han har en ledelse på 29 poengs margin til Morten Storsveen. Derfor må også Røkland sikre seg noen skarve poeng før han kan erklære seg for norgesmester for tredje gang på rad, og sjette gang totalt i karrieren.

Så har vi selvfølgelig toppen av kransekaka med den mest prestisjefylte tittelen, som dreier seg om nyere firehjulsdrevne biler. Her er det tre førere innenfor gullkampen, hvor Eyvind Brynildsen har en ledelse på fire poeng til Frank Tore Larsen og ti poeng til Ole Christian Veiby.

Mellom de to førstnevnte er det enkelt og greit førstemann til mål, mens Veiby i det minste må ha litt Power Stage-hjelp dersom han skal kunne sikre et NM-gull. Men Veiby har flere prosjekter og planer utover høsten, hvilket betyr at det ikke er sikkert han stiller til start på Hedmarken over hodet. Marius Aasen og Anders Grøndal er begge hektet av kampen om medalje i årets Rally-NM.

Powered by Labrador CMS