Christian Sagli tok karrierens første NM-seier med en kruttsterk avslutning, og klatret fra tredjeplass til første på den aller siste etappen.

Startet med rally etter koronaen – nå er Christian (26) en av Norges raskeste i nasjonale klasser

Egentlig klarer ikke Christian Sagli selv å vurdere hvor god han er til å kjøre bil. Men resultatlistene kan kanskje hjelpe ham godt på vei.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Hvis man følger adelskalenderen i de nasjonale klassene, spesielt for de eldre bilene med tohjulstrekk, så er det gjerne utøvere av mangeårig erfaring og tusenvis av kilometer med full gass som har dratt hjem laurbærkransen og gullmedaljene.

RALLY: Hvis man følger adelskalenderen i de nasjonale klassene, spesielt for de eldre bilene med tohjulstrekk, så er det gjerne utøvere av mangeårig erfaring og tusenvis av kilometer med full gass som har dratt hjem laurbærkransen og gullmedaljene.

Siden NM ble gjeninnført i 2011 er det utøvere som Ole Morten Korsmo, Søren Snartemo, Jan-Kåre Wilsberg, Jan Egil Halland, Edvall Martin Stenberg, Mats Peder Hvamsbahl og Anders Kjær som har tatt hjem gullet.

Men nå kan det kanskje være en ny generasjon på vei inn i bakhjulstrekkland, blant flere yngre utøvere født på midten og slutten av 90-tallet. Christian Sagli (26) slår deg kanskje først og fremst som en rolig og beskjeden gutt fra Roverud, som har fulgt kameratstrømmen utenfor Kongsvinger og blitt med på rallymoroa uten noe annen mål og mening.

Men etter de to første NM-rundene så er det nettopp Sagli som har parkert utøvere som Ole Gunnar Skogli og det meste av Hvambsahl-slekta fra Kongsberg som kjører fort med bil.

Rally Hadeland - eldre 2WD

1) Christian Sagli, Volvo, 43:34,4
2) Kristian Hvambsal, Volvo, +0,5
3) Ole Gunnar Skogli, Ford, +15,0
4) Jakob Hvambsahl, Volvo, +33,8
5) Heine Rudi, Peugeot, +38,2
6) Fredrik Magnussen, Volvo, +53,4
7) Steffen Bjerknes, Ford, +1:38,2
8) Tommi Kristiansen, Volvo, +1:53,0
9) Jonas Svendby, Nissan, +2:21,9
10) M. Karlsen-Koblinger, Volvo, +4:12,6

Vant med et halvsekund

Det ble i alle fall siste etappen på Rally Hadeland et eksempel på. Jevn sekundstrid med Skogli og Kristian Hvambsal helt til siste slutt, der det var Sagli som dro iland seieren med bare halvsekundet på Hvambsal etter en heidundranes sisteetappe, Sagvollen-etappen.

– Nei, det er da itte noe vits i å prate med mæ, sa Christian Sagli da Parc Fermé møtte ham på Lygna skisenter etter at NM-runden var ferdig.

Han tok seieren med fem tideler med et aldri så lite forbehold, fordi marginen var så liten og han tilsynelatende ikke helt skjønte selv hva han hadde levert.

Når Parc Fermé ringer et par dager senere, så har han reflektert mer over rallykarrierens første seier. Selv om han føler han også fikk litt hjelp, til tross for sterk innsats på den siste etappen.

– Men han (Hvambsahl, journ. anm.) mistet servoen der, hørte jeg. Så det ligger nok noe der også. Han var nok «sliti’n i nævaen, ja», utbryter Sagli om seieren han rappet fra den grønne Kongsberg-ekspressen.

Storebror som kartleser

Sagli har vokst opp rundt et ganske solid og rendyrket rallymiljø i Kongsvinger og bygdene rundt, men aldri selv vært den som har siktet i denne retningen. Motorsporterfaringen hans er primært fra motocross da han herjet på to hjul gjennom sine yngre dager i oppveksten. Det samme har storebror Ole Martin (29), som han nå har dyttet inn i høyrestolen.

– Det går veldig fint å ha med han. Litt krangling blir det jo, men det er enklere det når det er broren din, sier Sagli.

Volvo-karen skjønner egentlig ikke helt selv hvordan han nå har satt opp et tempo som er på de aller beste i den aller største klassen i norsk rally. På to løp har allerede 22 førere tatt poeng, og på Hadeland var det hele 45 påmeldte i NM-klassen - det vil si halvparten av startfeltet.

– Nei, enkelt og greit så bare klaffet alt i de første svingene. Så da ble det bare til at vi prøvde. Noe «meir enn det har je egentlig itte å si», slår 26-åringen fast.

– Når skjønte du at du kunne kjempe om din første NM-seier?

– På transporten til siste etappe, så tok vi en liten titt på tidene. Og da så jeg at det kanskje kunne være mulig at det kunne gå. Men det var ingen stor mulighet. Men, alt klaffa bare i starten, så, sier han.

Christian Sagli, med storebror Ole Martin i bakgrunnen som kartleser.

Har ikke tenkt på NM - før nå

Dette var hans 14. rallyløp siden han begynte høsten 2020. Han hentet bilen omtrent i samme sekund som daværende statsminister Erna Solberg stengte landet på grunn av koronaviruset, og hele satsingen på rallyen ble satt på vent i flere måneder.

Debuten skjedde på Rally Sørland samme år, og i fjor kjørte han sin første fulle sesong. Kun primært for å ha det moro, uten å ha noen tanker om å vinne masse løp. Med tredjeplass på Sigdal og karrierens aller første seier på Hadeland, så har han nå ledelsen i mesterskapet i år.

Og totalledelsen kom før han egentlig rakk å tenke over hva han har stelt i stand.

– Helt ærlig, så har vi ikke gjort det, sier Sagli på spørsmål om han har tenkt å kjempe om gullet sammenlagt.

– Men slik det ser ut nå, så har man ikke noe valg, legger han til.

Derfor begynte han med rally

I det vi er ferdige med å skrive ut intervjuet og publisere saken, så ringer telefonen opp igjen fra Sagli. Han lurte på om vi kunne tilføye noe.

– Du spurte hva som fikk meg til å kjøpe en rallybil. Vet ikke om det er noe å ta med, men kanskje du vil høre om når jeg bestemte meg? Jeg kom på det nå, ser du.

– Ja, kjør på!

– Jo, jeg var med og kjørte service med Kim Anders (Nyhus, journ. anm.) på Sigdal for første gang i 2020. Han ba meg hente bilen hans ut fra parc fermé. Så da jeg kjørte den ut på veien, banka inn den sekvensielle og dro bortover, så skjønte jeg at dette her må jeg begynne med sjøl, sier Sagli.

Etter to av syv planlagte NM-runder leder altså Sagli mesterskapet for eldre tohjulsdrevne biler med syv poeng på Skogli og 13 poeng på Kristian Hvambsal.

Powered by Labrador CMS