Oskar Biksrud, Emil Sivesind, Isabell Rustad, Karl Peder Nordstrand og Jens Hvaal.
Oskar Biksrud, Emil Sivesind, Isabell Rustad, Karl Peder Nordstrand og Jens Hvaal.

Her er finalistene til Bilsporttalentet 2023

Én rallyfører, én rallycrossfører, én racingfører og to multiførere fra 16 til 21 år. Disse fem skal konkurrere om 300.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Onsdag ble det klart hvilke unge bilsportutøvere som er plukket ut til den mest prestisjefylte talentkonkurransen innenfor norsk bilsport, med tradisjonsrike Bilsporttalentet i regi av Norges Bilsportforbund. Årets konkurranse avvikles 19. og 20. september på henholdsvis Gardermoen Motorpark og Vålerbanen.

Vinnere av Bilsporttalentet

2007: Pål Varhaug, racing

2008: Thomas Eidjord, karting

2009: Marius Aasen, rally

2010: Andreas Bakkerud, rallycross

2011: Øystein Helgheim, karting,

2012: Dennis Olsen, racing

2013: Henrik Furuseth, racing

2014: Thomas Bryntesson, rallycross,

2015: Henrik Krogstad, rallycross

2016: Mads Emil Siljehaug, racing

2017: Theodor Olsen, racing

2018: Emil Heyerdahl, racing

2019: Sivert Svardal, rallycross

2020: Ola Jr. Nore, rally

2021: Martinius Stenshorne, racing

2022: Tobias G. Spangen, crosskart

BILSPORT: Onsdag ble det klart hvilke unge bilsportutøvere som er plukket ut til den mest prestisjefylte talentkonkurransen innenfor norsk bilsport, med tradisjonsrike Bilsporttalentet i regi av Norges Bilsportforbund. Årets konkurranse avvikles 19. og 20. september på henholdsvis Gardermoen Motorpark og Vålerbanen.

Flerfoldige øvelser både i og utenfor ulike racerbiler skal overstås og i enden er det en sum på 300.000 kroner i hovedpremie. Totalt 17 utøvere søkte om å bli plukket ut til årets konkurranse, og juryen plukker ut utøvere basert på hva de har prestert sportslig på sine ulike arenaer.

Under selve konkurransen starter de dog på blanke ark, og det er totalinnsatsen og totalinntrykket hos juryen gjennom de to dagene som avgjør hvem som stikker av med seieren.

Atle Gulbrandsen, Molly Pettit og Roger Moen er tre av jurymedlemmene til årets talentkonkurranse.
Atle Gulbrandsen, Molly Pettit og Roger Moen er tre av jurymedlemmene til årets talentkonkurranse.

Juryen består av flere prominente norske bilsportnavn, med Holm Jacob Matheson, Roger Moen, Molly Pettit, Henning Isdal og Atle Gulbrandsen. Sistnevnte, som er sportssjef i Norges BIlsportforbund, kan atter en gang beskrive en krevende utvelgelsesprosess blant de 17 søknadene.

– Det gror godt i norsk bilsport, og det er vanskelig å plukke ut kun fem talenter til en slik finale. Men etter en lang diskusjon kom vi frem til fem utøvere, hvor noen har vært med i finalen før, mens andre er med for første gang, sier sportssjef Gulbrandsen.

De fem finalistene er som følger; rally-, rallycross- og bakkeløpsfører Emil Sivesind, rallycrossfører Jens Hvaal, racingfører Isabell Rustad, rallyfører Karl Peder Nordstrand og simracing- og racingfører Oskar Biksrud. I tillegg er rallycrossfører Ole Henry Steinsholt og drifter Edward Alexander Husa plukket ut på henholdsvis første- og andrereserve.

Slik har finalistene prestert tidligere

Emil Sivesind (21) er blitt kjent som en beskjeden kar som kjører definitivt raskere enn han snakker. I 2023 er det et par enkeltoppvisninger som har stukket seg mer ut enn at han ligger på en andreplass i Rallycross-NM, hvor blant annet monsterkjøringen på Hurumsprinten i en rallybil, samt en eksklusivt Supercar-test for Kristoffersson Motorsport som er noe av det han er blitt lagt mest merke til med. Han har NM-gull i Supernasjonal klasse 2 fra 2020, og bronse og sølv de to siste årene i klasse 4, mens han med unntak av ett løp har gjort rent bord i Bakkeløp-NM siden 2020. Dette er forøvrig hans andre og siste uttak til Bilsporttalentet.

Jens Hvaal (19) har gått gradene innenfor grasrota i bilsporten med gode tradisjoner i sin slekt fra Larvik-regionen. Men i løpet av det siste året har karrieren hans virkelig skutt fart internasjonalt etter at han har levert gode resultater i sine juniorklasser på hjemmebane. Gjennombruddet kom på første forsøk med en sensasjonell andreplass i EM-finalen i Tyskland i fjor. Dette fulgte han opp med sterk kjøring og regelmessige topptider og finaleplasser i årets sesong, og i praksis tok han sin første EM-seier i årets finaleløp i Tyskland, før han dessverre ble diskvalifisert grunnet svært marginale avvik på deler av burkonstruksjonen i bilen.

Isabell Rustad (18) har, i likhet med ovennevnte Hvaal, virkelig fått en rakettkarriere i løpet av bare det siste året, selv om også hun har vist sterk utvikling og gode resultater på nasjonalt plan fra tidligere år. Men gjesteinnhoppet i Porsche Sprint Challenge på Rudskogen i fjor satte virkelig navnet hennes i søkelyset der hun utfordret suverene William Siverholm om seieren tidlig i begge løp, og viste umiddelbart at hun er å regne med i denne form for baneracing. Innsatsen gjorde at hun fikk til en full satsing denne sesongen, og det har endt med flere pallplasser og stabil leveranse av resultater helt i toppen av sprintserien.

Karl Peder Nordstrand (16) har det siste året gått over til en fullverdig satsing på rally gjennom sitt program i EVEN Management, og det lativske mesterskapet tillater han full satsing i toppklassen, tross sin unge alder. Og allerede i sitt første fulle år med en fullblods Rally2-bil så har han begynt å innkassere seire og overbevisende tempo. Også han fikk egentlig sitt gjennombrudd etter bare tre løp i fjor, først to løp i en R2-bil før han klinte til med seier i sitt første løp med Rally2-bil, foran flere profilerte latviske utøvere. Før dette har hamarsingen bakgrunn fra gokart, og dette er også hans andre og siste sjanse til å delta i Bilsporttalentet.

Oskar Biksrud (17) er i likhet med Nordstrand tilknyttet EVEN Management, men han har gått en litt annen retning enn den opprinnelige planen om å satse tungt på rally denne sesongen. Biksrud viste tidlig i EVEN-programmet et spesielt talent innenfor simracing, og på kort tid har han etablert seg i verdenstoppen i den virtuelle formen for bilsport. Men hans grunnmur stammer fra virkelig bilsport, der han har vært en av Norges beste gokartførere i flere år, og nå er det baneracing i Norge som holder hans fysiske bilsportkarriere aktiv.

Powered by Labrador CMS