Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen fra Rally Sørland i starten av mai.
Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen fra Rally Sørland i starten av mai.

Rally-EM:

Nå får Frank Tore spise kirsebær med europaeliten

Hvor godt internasjonalt nivå er det egentlig over Rally-NM? Det kommer fjorårets norgesmester Frank Tore Larsen til å finne ut av i den svenske EM-runden i sommer.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: For fem år siden var Frank Tore Larsen i utgangspunktet ferdig med å prøve seg internasjonalt. Etter et par relativt mislykkede forsøk på en satsing i EM med et lite privat familiedrevet team, innså eikværingen at han ble litt for liten i det store sirkuset.

RALLY: For fem år siden var Frank Tore Larsen i utgangspunktet ferdig med å prøve seg internasjonalt. Etter et par relativt mislykkede forsøk på en satsing i EM med et lite privat familiedrevet team, innså eikværingen at han ble litt for liten i det store sirkuset.

Så kom nyheten om at flere krefter bak det tidligere Värmland-baserte Rally Sweden ville dra igang et gigaløp på samme trakter, på sommerstid, med EM-status. Det tente en ny gnist hos den regjerende norgesmesteren, som nå altså er klar for Royal Rally Scandinavia andre helgen i juli.

Frank Tore Larsen.
Frank Tore Larsen.

Planlagt siden sesongstart

– Da nyheten kom om gamle svenskerallyveier rundt Karlstad, og ikke minst det opplegget de har planlagt, så begynte jeg å snuse på dette ganske tidlig i sesongen. For det ville vært en fantastisk opplevelse. Så blir det noen runder med det økonomiske for å få det til, samtidig som det aller viktigste har vært at hele teamet har lyst, og ikke bare jeg, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

Nå får han altså en etterlengtet retur til EM-sirkuset, som i løpet av de fem siste årene har vokst både med hva slags førere som har ankommet med sine CVer, i tillegg til at mesterskapet har fått betydelig økt verdi rent kommersielt etter at WRC Promotoer tok over TV-sendingene og markedsføringen.

På startstreken er navn som Hayden Paddon og Mads Østberg eksempler på klare målestokker med erfaring og prestasjoner fra øverste nivået i Rally-VM, samtidig som vi har navn som Martins Sesks, Mathieu Franceschi, Yohann Bonato og Miko Marczyk av litt mer anonym karakter som gjennom EM har bevist et høyt internasjonalt tempo med Rally2-biler, som er mesterskapets toppklasse.

I tillegg er det ventet at hele den svenske EM-eliten er på plass på hjemmebane. Foruten Mads Østberg som fast EM-fører er det ingen andre nordmenn foreløpig som utad har uttrykt at de kommer til å stille til start, men startlisten er heller ikke offentliggjort foreløpig.

Internasjonal målestokk

Tidligere er det blitt diskutert hvorvidt toppnivået i Norge også henger godt med internasjonalt. Nå blir denne målestokken reell for Larsen, som naturlig nok har med seg sin helprofesjonelle kartleser og barndomsvenn Torstein Eriksen i høyrestolen.

– Og det var litt av grunnen ved at dersom vi skulle prøve oss en siste gang i EM, så er et slikt løp et fint alternativ. Nå er det et nytt løp for alle og vi stiller alle med blanke ark. Så er vi på et godt sted om dagen. Vi er inne i en god flyt, teamet fungerer bra, noter, bil og kjøring er op et bra sted. Torstein er også med, og det er mye som har gjort at vi har strukket oss litt lenger. I tillegg er vi så heldige at sponsorene er med og bidrar godt, sier 32-åringen.

Bilen hans er i aller høyeste grad potent, selv om årgangen begynner bli av det eldre slaget. En velholdt Volkswagen Polo GTI R5 skal på papiret fint holde følge med de litt mer moderne Rally2-bilene fra både Skoda, Citroën, Ford og Hyundai.

Resultatet kommer i andre rekke

Samtidig er Larsen klar på, i alle fall gir et ettertrykkelig uttrykk for, at selve resultatet er av liten betydning. Enn så lenge, i hvert fall.

– Forberedelsene er på lik linje som om jeg skulle kjørt en NM-runde, og man må ikke overkomplisere det veldig. Så håper vi å prestere på lik linje som i NM, så blir spenninga å se hva det er. Om det er en 20. plass, 15. plass, 10. plass, 8. plass eller hva det måtte være.

Selv om han også har gitt tydelig uttrykk for at han kjører etter så stramt budsjett som mulig, så ble dette løpet lagt inn såpass tidlig i planleggingsfasen at det ikke skal påvirke resten av NM-satsingen med mindre noe uforutsett skulle skjedd.

– Jeg har jo regnet på dette og fulgt med siden før sesongstart. Så ble vi enige om at vi skulle prøve å få det til etter Numedal, for da var vi ferdig med vinteren. Så måtte jeg komme i mål på Sørlandet med hel bil før jeg kunne ta den endelige avgjørelsen, så jeg har hatt det i bakhodet hele sesongen. Så fikk vi inn ekstra sponsorinntekter til det, i tillegg til at jeg putter inn resten fra egen lomme slik at dette ikke går utover NM resten av sesongen, sier han.

Powered by Labrador CMS